Kotkassa on lukioita vähennetty siten, että jäljellä
on enää kaksi, jotka nyt haluttaisiin säästöihin vedoten yhdistää yhdeksi.
Lukiot sijaitsevat tällä hetkellä liikenneyhteyksien kannalta melko optimaalisesti
siten että yksi sijaitsee Kotkansaarella ja toinen Karhulassa.
Karhulan lukion lakkautusesitys poistettiin säästöohjelmasta
kaupunginjohtajan sanojen mukaan toistaiseksi. Useat valtuutetut ovat toistuvasti
vaatineet avointa kustannusvertailua kahden ja yhden lukion mallien välillä. Sellaista
emme ole koskaan saaneet. Meille on esitelty vain Karhulan lukion
lakkauttamisesta saatavia oletettuja etuja. Nyt lakkautusesitys poistettiin
listalta toistaiseksi ja Karhulan lukio jätettiin roikkumaan löysään hirteen. Koululle
tällainen tilanne on erittäin hankala, koska opetussuunnitelmat on joka
tapauksessa tehtävä tulevaisuutta ja uutta lukuvuotta varten.
Rehellisempää olisi ollut todeta, että sekä
valtuutettujen, että vanhempien ja opiskelijoiden aktiivisesti ja ansiokkaasti
esiintuomat faktat puhuivat kahden lukion ja erityisesti Karhulan lukion
säilyttämisen puolesta.
Kuviteltuja säästöjä ei haluttu eritellä ja esitellä
valtuustolle, koska niistä ei ole todellista näyttöä. Lukioiden oppilaat eivät
olisi mahtuneet Kotkan lyseon tiloihin, vaan oppilaat olisi jouduttu
sijoittelemaan korvaaviin tiloihin, jotka jälleen jouduttaisiin remontoimaan
tarkoitukseen sopiviksi. Korvaavina tiloina on mainittu esimerkiksi vanha
paloasema, vanha nuorisotalo Greippi, kirjasto ja Koteko. Tällainen
hajasijoittelu ei ole toimiva ratkaisu opetuksen kannalta ja muutostyöt maksaisivat.
Karhulan lukio on opetustuloksissa ollut kaupunkimme
ykköslukio viimeisten 14 vuoden ajan. Koulussa on menestyksekäs matemaattis-teollinen
linja, jossa opetus painottuu matemaattisiin ja luonnontieteellisiin aineisiin.
Linjalta toissavuonna valmistuneet ovat kaikki nyt yliopistoissa opiskelemassa.
Karhulan koulu aloitti myös ensimmäisenä Suomessa yrittäjyyslinjan, joka on
erittäin vetovoimainen ja toiminut jo noin 20 vuotta. Tämä linja tekee työtä
opettajien omin voimin, ilman valtion tukea ja tekee tätä työtä tehokkaasti ja
hyvin tuloksin. Lukioon tullaan kauempaakin, koska sen maine on hyvä.
Karhulan lukiossa on vuosikausia tehty erittäin
hyvää työtä, mistä opettajille kuuluvat suuret kiitokset. Lukioiden
yhdistämisellä katkaistaisiin rajusti hyvin menossa olevat kehitysprosessit. Kestäisi
monia vuosia saada aikaan todellinen yhdistyminen, kuten Kotkassa tiedetään
kokemuksesta. Yhteenkuuluvaisuutta ja hyvää yhteishenkeä ja hyviä tuloksia ei
luoda yhtäkkiä vaan pitkäjänteisellä työllä. Opettajille ja koko
henkilökunnalle on nyt annettava ja taattava työrauha jatkaa hyvää ja
nousujohteista työtään. Hyvien koulujen olemassaolo on ehdoton vetovoimatekijä
kaupungillemme.
Tarja Bohm
kieltenopettaja, FM
kaupunginvaltuutettu, vas.
kieltenopettaja, FM
kaupunginvaltuutettu, vas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti